avaimet käteen omakotitalon laajennus
Keijo Kärpänpyytäjä
2005-10-10 06:08:42 UTC
tarkoituksena laajentaa vuonna 1992 rakennettua omakotitaloa noin 2-3
huoneen verran. Lisäksi tarkoitus on, että itse en osallistu ko projektiin
millään lailla. Mistähän kannattaa aloittaa? Mistä kannattaa kysellä
tarjouksia? Suositukset/miinat tervetulleita....Haluaisin kaiken yhden
toimittajan kautta ja tietenkin hinnallakin on merkitystä.
-J
Rauno Kangas
2005-10-10 06:49:45 UTC
Post by Keijo Kärpänpyytäjä
[...]
Pienehköt laajennukset ovat joskus melkoisen ongelmallisia. Aika harvalla
toimijalla on kykyä ja intoa tarjota sellaisia - etenkään kiintein hinnoin.

Neliöhinnatkin noissa pakkaa karkaamaan aika ylös.

Veikkaisin, että toteuttamiskelpoisin tapa toteuttaa olisi omajohtoinen
urakointi: ensin etsii jostain suunnittelijan ja sitten tuntimiehet
tekemään - ja kaikki riskit oman pussin päällä.

Kiinnostuneena jään seuraamaan, millainen konsepti sulle rakentuu.
--
RAKENTAVIN TERVEISIN
RI Rauno Kangas
www.kolumbus.fi/taloapu.rauno.kangas
Keijo Kärpänpyytäjä
2005-10-10 06:57:24 UTC
Post by Rauno Kangas
Pienehköt laajennukset ovat joskus melkoisen ongelmallisia. Aika harvalla
toimijalla on kykyä ja intoa tarjota sellaisia - etenkään kiintein hinnoin.
Onko kuitenkin tietoa, löytyykö jostain toimija, jolla tälläiset kyvyt ja
halut olisi?
Post by Rauno Kangas
Neliöhinnatkin noissa pakkaa karkaamaan aika ylös.
Osaatko heittää jotain haarukkaa?
Post by Rauno Kangas
[...]
Niin minäkin
Petteri Soikkonen
2005-10-10 07:02:18 UTC
Post by Keijo Kärpänpyytäjä
Onko kuitenkin tietoa, löytyykö jostain toimija, jolla tälläiset kyvyt ja
halut olisi?
Missä päin laajentaisit? Rakentaminen on kuitenkin aika lailla paikkaan
sidottua toimintaa. Helsinkiläinen urakoitsija ei mielellään lähde
Rovaniemelle taloa laajentamaan (vaikka toisinpäin niin saattaisi
tapahtuakin).

Ei siinä, että tietäisin noista toimijoista...

Petteri
Keijo Kärpänpyytäjä
2005-10-10 07:23:00 UTC
Post by Petteri Soikkonen
[...]
Hausjärvelle, noin 75 kilometriä Helsingistä pohjoiseen.
Petteri
Rauno Kangas
2005-10-10 07:43:09 UTC
Post by Keijo Kärpänpyytäjä
Hausjärvelle, noin 75 kilometriä Helsingistä pohjoiseen.
Kyvyt olis - halujen suhteen olen hyvin epäileväinen, mutta aina voi kysyä,
ja jos ei lähe tekemään, voi aina tietää seuraavan osoitteen:

Kimmo Hakala at kolumbus piste fi 040-7411342
Rauno Kangas
2005-10-10 07:40:20 UTC
Post by Keijo Kärpänpyytäjä
Onko kuitenkin tietoa, löytyykö jostain toimija, jolla tälläiset kyvyt ja
halut olisi?
Tuollaisia "nakertelee" lähinnä pienet paikalliset toimijat - eikä mikään
viestissäsi paljasta paikkakuntaa?
Post by Keijo Kärpänpyytäjä
Osaatko heittää jotain haarukkaa?
Tuplat tavallisesta neliöhinnasta - helposti pari tonnia kerrosneliöltä.
Pekka Taipale
2005-10-10 10:16:37 UTC
Post by Rauno Kangas
[...]
Naapurissamme (Espoossa) tällaista projektia hoitelee Raksystems
Oy. Toimeksiantaja asustelee muualla ja odottelee, koska pääsisi
muuttamaan kotiinsa.

Varoitus: ota sydänlääkkeet jo ennen kuin pyydät tarjousta. Ei vaikuta
halvalta touhulta.
--
Pekka Taipale
***@iki.fi -- http://www.iki.fi/pjt/
Rauno Kangas
2005-10-10 11:06:12 UTC
Post by Pekka Taipale
Naapurissamme (Espoossa) tällaista projektia hoitelee Raksystems
Oy. Toimeksiantaja asustelee muualla ja odottelee, koska pääsisi
muuttamaan kotiinsa.
Sikäli mikäli minä tunnen asiaa, on Raksystems yleensä rakennuttajana ja
sekin törmää asiakasta edustaessaan hyvin usein samaan ongelmaan - pienet
laajennukset avaimetkäteen -toimituksena ei urakoitsijoita pääsääntöisesti
kiinnosta.

Tuollainen tapa, että rakennuttajan pestaa hoitamaan hanketta mahdollisataa
taas toisaalta jaetun urakan, joka on paljon helpompi saada aikaiseksi -
toisaalta miksei sitten samalla vaivalla tekis suoraan omajohtoisena -
Raksystemssin ukot ottaa vähintään 50 + alv tunnilta vaikkei ne mitään muuta
kuin postittelis tarjouspyyntöjä.
Pekka Taipale
2005-10-10 11:29:15 UTC
Post by Rauno Kangas
Post by Pekka Taipale
[...]
Aivan. Tässä siis rakennuttajapalvelut on ostettu Raksystemsiltä, ja
tämäntapainen palvelu oli käsittääkseni juuri sitä mitä kysyjä halusi:
avaimet käteen. Hintaa tälle hommalle kyllä täytyy tulla hitosti.
--
Pekka Taipale
***@iki.fi -- http://www.iki.fi/pjt/
Rauno Kangas
2005-10-10 11:49:16 UTC
Post by Pekka Taipale
Post by Rauno Kangas
Post by Pekka Taipale
[...]
Jaha. Mulla taitaa olla vanhentuneet tiedot. Minä oon aina luullut, että
rakennuttajat - kuten Raksystems - tekevät tuntilaskutuksella suunnitelmia,
kilpailuttamista ja valvontaa, mutteivät antais aivametkänteen hintaa tai
edes takuuta siitä, että sellaisen joku urakoitsija antais rakennuttajan
kautta. Sitten tietysti, kun on polttanut rakennuttajan kanssa tonnitolkulla
rahaa, niin voi olla, että löytyy urakoitsija, joka antaa omasta osuudestaan
kiinteähintaisen urakan.
Rauno Kangas
2005-10-10 11:54:23 UTC
Post by Rauno Kangas
[...]
Ja, jos Raksystems kelpaa, niin silloin kannattaa huomioida myös:

http://www.doventus.fi/08_yhteydenotot/index.html

Sinne kun näyttää siirtyneen aikoinaan Raksystemssin paras arkkitehti - Tero
Seppänen. Tero piirtää safa-arkkitehdiksi ihan ymmärrettäviä viivoja ;-)
JukkaK
2005-10-10 17:59:07 UTC
Moi,
[...]
Remonttifirmat tekee, vois kysästä vaikka jotain isompaa Remontti-Alexia tai
Rusthollia. Sitten varmaan läjä pienempiä paikallisia, jotka ainakin lupaa
tehdä ;-) Remontti-Alexi Oulussa ainakin vuosi sitten minulle tuonsuuntaista
tarjoili.
Post by Keijo Kärpänpyytäjä
Suositukset/miinat tervetulleita...
Urakkahinnalla laskevat reilut "turvamarginaalit" yllätysten varalle.
Tuntihinnalla taas tulee takuukallista. Tosin urakka ei välttämättä tule
yhtään halvemmaksi. Järkevin tapa varmaan olisi joku sekamalli, jossa selvät
osaurakat urakkana ja osa sitten tuntitöinä. Ennen homman aloitusta pitäis
olla sairaantarkat suunnitelmat ja perusselvitykset, joiden perusteella vois
saada järkevämmän hintatarjouksen - ehkä.

Jos et itse aio osallistua, niin joku valvoja olis hyvä olla paikalla
katsomassa tekijöiden perään koko ajan tai ainakin mahdollisimman
aktiivisesti.
Post by Keijo Kärpänpyytäjä
ja tietenkin hinnallakin on merkitystä.
Hinnalla todellakin on merkitystä, kun samalla rahalla varmaan rakentais
kokonaan uuden talon. Onnea matkaan :-)

JukkaK
Rauno Kangas
2005-10-11 06:01:12 UTC
Post by JukkaK
[...]
Jep. Vois olla ihan mielenkiintoinen selvitettävä tuo Remontti-Alexi, kun
niillä on samassa konsernissa myös avaimetkäteen talopakettifirma
Alexi-talot. Jos siitä porukasta (remonttifirma+vaimetkäteentalopaketti) ei
löydy halukkuutta omakotitalon laajennukseen, niin sitten ovat tosi
harvassa.
P.Rasimus
2005-10-10 23:31:54 UTC
Kannattaa soitella rakennusliikkeitä läpi, haastatella ja kysellä löytyykö
palvelualttiutta hoitaa koko homma läpi aasta ööhön. Jos palvelualttiutta
löytyy, niin siinä on jo hyvä alku kohti avaimet käteen sopimusta.

Alla muutama rakennusurakoitsija sieltä teidän kulmiltanne joihin sinun
kannattaisi soitella ja kysellä kiinnostuneisuutta.

Javerak Oy Riihimäki Pietilänk. 5 p. (019) 721 754

Koto Rakennus ja Saneeraus p. 0400 675 009

Rakeman A. Oy Riihimäki Viestik. 12 p. 0400 475 675

Rakennus Aaltonen Ky Kirkkopolku 5 as. 9, 11100 Riihimäki p. 050 529 2938

Rakennuspalvelu Hakala P. Riihimäki Härkät. 7 p. (019) 737 373

Rakennuspalvelu SLH Oy Riihimäki Tehtaank. 13 B p. (019) 722 666

Riihimäen Insinöörirakentajat Oy Riihimäki Kauppak. 8 B p. (019) 723 544

Rakennustyö M. Heikkinen Ky p. (019) 725 480

Rakennusurakoinnit Rakennus Leppänen Ky Riihimäki Parmant. 1 p. (019) 739
972 / 0400 877 827

Sav-Rakennus Oy Riihimäki Sahakuja 5 p. 0400 811 608

Rakennus Kilpeläinen Oy Hausjärvi Mäkipellont. 21 p. 0400 482 242

Rakennuspalvelu Teknorak Oy Turenki Pihkakaarre 15 p. (03) 687 2407

Rakennusliike Janarakennus Oy Turenki Liinalammintie 11 A p. (03) 687
8282

Kiema E Hyvinkää Ahmank. 13 (019) 415 112

Proppa Oy Hyvinkää Uudenmaank. 5-9 (019) 416 340

Rakennusliike Välimäki Hannu Oy Hyvinkää Vanhat. 20 (019) 415 901

Rakennuspalvelu Puukka A Oy Hyvinkää Uudenmaank. 50 B (019) 416 243

Rakennustoimisto Virkkunen V Oy Hyvinkää (019) 468 110

Sukera Oy Hyvinkää Mustanmännistönk. 54 (019) 415 920

Telafon Oy Hyvinkää 040 730 2927

Jalonen Jukka Oy Hyvinkää Tuomisent. 9 0400 823 229

Terridel Oy Hyvinkää Vaiveronk. 44 p. 0400 933 447