Pönttöuunin tulipesän korjaus?!
Mika
2004-01-19 21:10:41 UTC
Näitä pakkaspäiviä kun tuntuu nyt riittävän, niin tarvisin apua tai
mielipidettä seuraavanlaiseen ongelmaan, huomasimme emännän kanssa,
että vanhan pönttöuunin tulipesässä on peukalon kokoinen reikä!
Ilmeisesti poskikanaviin tai pahimmassa tapuksessa kuoreen?!
Millä ihmeellä se kannattaisi korjata? Tulenkestävä laasti? vai mikä?
Toivoisin pikaisia vastauksia, jotta saataisiin taas säästöpossu
lämmittämään
näitä talvisia päiviä!

Kiitoksia etukäteen...

-mika-
Martin
2004-01-20 05:52:57 UTC
Laita vain esim. tulekestävää laastia ja ehkä pieni tiilen pala jos mahtuu
ja seuraile tilannetta. Keväällä sitten muurari paikalle joka arvioi
tilanteen, näin tein 2 vuotta sitten. Yhden pönttöuunin purku ja uudestaan
pystyttäminen kesi muistaakseni 1œpäivää.

En ole ammattilainen joten mutta näin minä tein :) ja homma toimi.

Martin
poista s-jarru jos mailaat
-mika-
KWr
2004-01-20 09:38:13 UTC
Post by Martin
Keväällä sitten muurari paikalle joka arvioi
tilanteen, näin tein 2 vuotta sitten. Yhden pönttöuunin purku ja uudestaan
pystyttäminen kesi muistaakseni 1œpäivää.
Mitä maksoi?

Karri
Esko K
2004-01-20 10:38:57 UTC
Meillä meni syksyllä 2 pv pönttöuunin pystyttämisessä. Meidän uunit on
halkaisijaltaan pientä mallia. Joka ikinen tulitiili piti leikata sopivan
malliseksi, jotta tulipesä saatiin mahtumaan sisään. Linkissä kuvia siitä
vaiheesta.

http://koti.mbnet.fi/eku71/rakennusprojekti/kuvat/rakennus/loka2003/index.ht

Esko
Karri
Mauno
Timo
2004-01-20 15:55:54 UTC
Post by Mauno
Eipä avautunut minun koneella? Olisihan se ollut mukava nähdä, kun
itselläkin sellainen uuni.
Lisaa m - kirjain URL:n loppuun, niin toimii .

t:Timo
piiska

Taisit muurata uunin ja vieläpä piipunkin itse?
Pekka Huhta
2004-01-21 12:53:20 UTC
Post by Esko K
Meillä meni syksyllä 2 pv pönttöuunin pystyttämisessä. Meidän uunit on
halkaisijaltaan pientä mallia. Joka ikinen tulitiili piti leikata sopivan
malliseksi, jotta tulipesä saatiin mahtumaan sisään.
Pönttöuunin nyt sentään muuraa jollain järjellä, mutta tuo
talon pohjalaismallinen takkaleivinuuni on aivan sietämättömän upea.
Onnittelut siitä.

Mites sen pönttöuunin muuraaminen muuten? löysin juuri toissa viikolla
yhden purkutalon jämistä kahdet hyväkuntoiset neliskanttisen pönttöuunin
kuoret. Mietin että jos ensimmäisen katselisi ammattimiehen tekemänä ja
tekisi toisen yläkertaan niillä opeilla. Vaan kuinka hankala homma tuon
uunin teko lopultakin on? Kaksi tiiliä vinoon ja sehän ei vedä ikinä?

Pekka
http://www.puuvene.net/
Rakentaja raju
2004-01-21 13:53:11 UTC
Post by Esko K
[...]
Offtopic: Kuvien joukosta pisti silmään melkoisen komia takka-leivinuuni.

R.R
Martin
2004-01-20 17:55:01 UTC
Post by Martin
pystyttäminen kesi muistaakseni 1œpäivää.
Mitä maksoi?
Hommaan kuuluis siis muuten vielä purku ja sitten hieman uutta osaa ja taas
kasaan, itse autoin hieman, ei ollut helpon näköistä hommaa varsinkaan vikat
kiekat :)

Muistelisin että uuden tulenpesän ja ehkä n. 10 uuden tiilen kanssa + kaikki
muut tarpeet niin hintaa tuli .n 400eskoo.
Ensi kesänä taidan ottaa seuraavan alas kun tuntuu siltä että pönttö lämpeää
aika nopeasti mutta ei pidä taas lämpöä hyvin --> reikä varmaankin jossain.

Martin
Major
2004-01-21 07:40:02 UTC
Post by Martin
Muistelisin että uuden tulenpesän ja ehkä n. 10 uuden tiilen kanssa + kaikki
muut tarpeet niin hintaa tuli .n 400eskoo.
No eipä kovin kallis ollut, yllättävän halpa...
Oliko tuskaista saada tiilistä laastit irti?
KTj
2004-01-21 09:55:11 UTC
Kovin oli halpa. Ei siinä juurikaan muurarille työpalkkaa tule. Kyselin
tuossa aiemmin tarjouksia ja hintahaarukka pönttöuunille on 700-2000 eur +
tarvikkeet. Minä en kyllä tekisi vanhoista tiilistä, sillä kuten yksi
muurari totesi niin "käytetty tiili on väsynyt tiili". Ei tuon tiilen
hinnaksi paljoa tule. Minä korjasin pari uunia ja muurautin yhden vanhoihin
kuoriin. Itse olin apuna jolloin työtunteja tuli n.20. Tuo laastin irroitus
on helppoa joskin pölyistä hommaa. Nuuka ottaa savilaastin talteen ja
käyttää senkin uudelleen. Pölyämistä voi vähentää kastelemalla uunia
purkuvaiheessa.
KTj
kuvia purkamisesta http://kotisivu.mtv3.fi/KTj/kuvia3.html
Martin
2004-01-21 16:58:03 UTC
Post by KTj
[...]
Niin tämäkin herra kertoo niin laasti tai oikeasta saven irroittaminen on
helppoa, ulos tekemään se :) Käytimme myös osan vanhasta savesta talteen, en
rahan takia vaan vanhojen perinteiden takia, kaikilla meillä on ällimme.

Sitä minä hieman muistelin että meidän uunin teko tuli aika edulliseksi,
hyvä näin.

Martin
piiska
2004-01-21 21:16:19 UTC
Post by KTj
tarvikkeet. Minä en kyllä tekisi vanhoista tiilistä, sillä kuten yksi
muurari totesi niin "käytetty tiili on väsynyt tiili". Ei tuon tiilen
Ei välttämättä, tiilen kunnonhan voi kokeilla. Kilauta keveästi vasaralla.
Jos tiili "soi", niin sen voi kyllä käyttää.

Vinkki: Jos muuraat nokeentuneista tiilistä, niin muista laittaa nokipinta
poispäin "paraatipinnasta". Vaikka rappaisit pinnan, niin noella on ikävä
taipumus yrittää lyödä (ainakin ohuesta) rapingista läpi.